Kend din lærer: Jonas er i finalen som Danmarks bedste gymnasielærer
Interessen for spansk startede helt tilbage da Jonas selv gik i gymnasiet. Han var selv på udveksling i Indiana i USA, hvor muligheden for det velkendte fransk ikke bød sig – og derfor blev det spansk. Det var et rent tilfælde, som mange år senere skulle vise sig at få stor betydning for en lang række elever
28. marts i år var der frist for at indstille til Politikens Undervisningspris. Her blev lærere over hele landet indstillet af deres elever til konkurrencen der går under følgende beskrivelse:
”Politiken sætter fokus på de gode lærere og på den gode undervisning og hylder dem, der udfordrer og griber eleverne, får dem engageret og viser dem nye perspektiver.”
Og noget kunne tyde på at Jonas Syppli Lajkaers chancer er gode for netop at være den gode lære, for udover at være nomineret som én ud af fem i Gymansiekategorien, udvalgt blandt 1621 andre lærere, er elevernes fortælling om Jonas meget enslydende: Han er nemlig deres yndlingslærer. En titel der heller ikke er fremmed blandt hans kollegaer, der netop fortæller at ”Mit indtryk er, at han er MEGET vellidt blandt elever, og jeg hører ofte “Jonas er bare den bedste lærer.””
13 år på Øregård
Jonas har undervist på Øregård Gymnasium siden 2009, hvor han har underviser i spansk, engelsk, tysk og AP. Passionen for sprog er derfor ikke til at tage fejl af. En passion, der ifølge hans elever og kollegaer skinner igennem i undervisningen.
Villads og Alma, der går har været med til at indstille ham og går i 3.g, fortæller begge at ”han er god til at føle at man ikke ´bare skal igennem pensum´, men oprigtigt brænder for at lære fra sig” og at ”han gør undervisningen virkelig interessant, fordi man virkelig kan mærke at han brænder for sit arbejde, hvor der udover at være sjove kommentarer, ligger en fuldstændig gennemført undervisning bag.”
Autenticiteten skinner igennem
En af årsagerne til at Jonas er blevet indstillet, kommer af hans særlige undervisning, som både elever og kollegaer bemærker. Hans kollega Stine fortæller at han er ”ambitiøs ikke mindst på sine elevers vegne.” Og så fortæller alle tre uafhængigt af hinanden at han er enormt dygtig til at inddrage aktualitet. Noget der gør det genkendeligt og mindre fremmed.
Jonas fortæller også selv at han arbejder ud fra 3 ben i hans undervisning: Nysgerrighed, Autenticitet og Anvendelighed. Netop en autenticitet, hvor læren skal være ægte og vide hvad de taler om. Han vil ikke bare ”foregribe hvad der står i en lærebog, men gå ud og opleve det jeg lærer fra mig.” Noget hans elever hvert fald fortæller at de oplever. Men også hans kollegaer beskriver ham som ”en meget engageret lærer.” Stine Dehlhom Hallingskog, der også er spansklærer, beskriver netop Jonas som en lærer ”som møder sine elever i øjenhøjde, og skaber engagement blandt eleverne.”
Jonas fortæller selv at han stræber efter en autenticitet, hvor læren skal være ægte og vide hvad de taler om. Han vil ikke bare ”foregribe hvad der står i en lærebog, men gå ud og opleve det jeg lærer fra mig.”
En lærer i øjenhøjde
Og netop øjenhøjde er også et særligt karakteristikum beskrevet blandt hans elever. For udover at møde dem i øjenhøjde, fortæller Villads også at ”Jonas er en særlig lærer sammenlignet med andre, på grund af det bånd han danner med sine elever.”
Jonas fortæller også selv at det vigtigste for ham, og det som gør hans tre ben mulige, er den gensidige respekt mellem lærer og elev. Ifølge ham er det nemlig alfa omega for at skabe et godt og trygt klasserum, hvor eleverne tør byde ind og være engagerede. Og måske der er noget om snakken. Alma fortæller nemlig at undervisningsstilen har haft så stor en indflydelse på hende at spansktimerne, ”har fået mig til at overveje om jeg skal studere i udlandet.” Hun fortæller derudover at ”Det var før et fag jeg ikke synes var særlig sjovt, hvor jeg nu går ud af gymnasiet og kan sige det er et af mine yndlingsfag.”
Hvorfor fortjener Jonas undervisningsprisen?
Jonas fortjener ifølge sine to elever, undervisningsprisen, fordi ”jeg synes han fortjener den her pris så meget. Han er en helt speciel lærer, som jeg gerne ville give noget igen” fortæller Alma. Villads fortæller: ”Han gør det virkelig interessant, fordi man virkelig kan mærke at han brænder for sit arbejde, hvor der udover at være sjove kommentarer, ligger en fuldstændig gennemført undervisning bag.”
Jonas fortæller dertil også til at han er motiveret af den positive feedback han får af sine elever.
Han fortæller nemlig at motivation stammer fra følelsen af at kunne mærke at man betyder noget for andre ”jeg tror det er det mest rørende, når man har været med til at gøre forskel i nogens liv.”
Og mon ikke han har ret i det, for både Alma og Villads fortæller uafhængige af hinanden at Jonas har fået en stor betydning for dem. Villads fortæller: ”Jeg glæder mig hver dag til at have spansk, for Jonas giver bare sådan en god energi, hvor man både kan få en god snak eller fornyet motivation”, mens Alma fortæller at ”det har fået mig til at overveje om jeg skal studere i Spanien.”
Også han kollega Stine fortæller at ”Det er en fornøjelse at have Jonas som kollega. Han agerer gerne turguide for alle hans kolleger og deler ivrigt hans store passion og viden om samfundsforhold og sprog!”
Vi ønsker Jonas alt held og lykke i finalen d. 17. maj i Politikens Hus!