Øregård Gymnasium

“Elevrådet lærte os at tage ansvar” – en hilsen fra to tidligere elevrådsformænd

Som medlem af elevrådet på Øregård Gymnasium har du mulighed for at påvirke elevernes hverdag, men også skolens udvikling på de store linjer. Vi har et fantastisk samarbejde mellem ledelsen og formandsskabet i elevrådet, og derfor holder vi også kontakten til tidligere elevrådsformænd. Vi har snakket med to af dem, nemlig Nina Damkjaer Thorsen (student 2016) og Frederik Norling Kierk (student 2020) og spurgt, hvordan de husker deres år på Øregård Gymnasium.

27.02.2022
redaktionen

Jeg lærte at holde mange bolde i luften samtidigt

Nina Thorsen er i gang med sit speciale på Copenhagen Business School, men har efterhånden i flere år arbejdet som Business Analyst i Deloitte Consulting, hvilket hun er meget glad for. Ved siden af er hun engageret i organisation ’Female Leadership Academy’, hvor hun arbejder med at øge diversiteten i ledelsen i de danske virksomheder. Det sker blandt andet gennem et halvårligt ledelsesakademi for kvinder, samt et stort fokus på netværksopbygning og stærke rollemodeller.

”Jeg bruger min erfaring fra elevrådsposten enormt meget, men der er to ting jeg vil fremhæve. For det første, så lærte allerede i gymnasiet, hvordan man holder flere bolde i luften. Dengang var det både skole, elevråd, ØG-ambassadørerne der skulle balanceres med venner og fritid. Det har betydet meget for det liv jeg lever i dag, at jeg tidligt har lært at prioritere min tid. God ’time-management’ er for mit vedkommende helt afgørende. For det andet, så er det virkelig sundt at lære, hvordan man leder nogle, der ’arbejder frivilligt’, hvilket vi jo også gjorde i elevrådet. Det er noget, jeg bruger meget i dag i mit arbejde med ’Female Leadership Academy’. Det er helt andre teknikker og metoder, der skal i brug, når dine ’medarbejdere’/kollegaer ikke har et økonomisk incitament. Du skal sørge for, at det er sjovt, spændende og udfordrende på en helt anden måde, end hvis det var lønnet arbejde.”

Jeg lærte at tage ansvar og styring

Frederik Norling brugte også sine erfaringer fra elevrådet, da han umiddelbart efter studentereksamen kastede sig ud i et mindre iværksættereventyr. Han er lige komet hjem fra en måneds ophold i Sri Lanka, og sidder lige nu og afslutter årsregnskab for virksomhedens første år

”Jeg har forsøgt at bruge nogle af de ledererfaringer, som man tilegner sig som elevrådsformand, i mit arbejde. Sidste år var jeg blandt andet ansvarlig for 50 deltidsansatte i mit lille firma. De ansatte forventede en leder, som kunne tage styringen og uddelegere ansvar og opgaver. I elevrådet arbejder man ofte i små og større grupper, hvor man sammen skal finde frem til de bedste løsninger. Den erfaring omkring samarbejde imellem mennesker har jeg kunne bruge til en masse i mit arbejde”.

Stolte af de ting, vi fik udrettet

Når Frederik tænker tilbage på Øregård-tiden som elevrådsformand, er der særligt en ting, han er stolt af: ”Den bedste tid i elevrådet var, da jeg sammen med to meget engagerede elever fik stiftet Miljøudvalget, som skulle hjælpe med at gøre skolen mere bæredygtig. Jeg kan se, udvalget er vokset, og de hele tiden lykkedes med at gøre Øregård mere bæredygtig. Det er jeg lidt stolt af, vi fik sat i gang”.

Nina Thorsen er enig, og husker også elevrådet som et sted, hvor man nemt kunne få indflydelse, hvis man kom med gode ideer: ”Det er faktisk lidt vildt, hvor meget ansvar vi fik i elevrådet på Øregård Gymnasium. Vi var ansvarlige for at planlægge hele vores gallafest og afterparty, for at arrangere besøgsdage og at indrette og designe hele innovationshuset. Og vi klarede det, og vi havde det endda sjovt imens. Det synes jeg er ret imponerende klaret af gymnasieelever, når jeg tænker tilbage på hvor mange andre ting, vi ellers havde gang i.”